Snoop Dogg, Adidas ve Gucci dahil 200’den fazla ortak. Sandbox, blok zinciri metaverselerinin yıldızıdır. Ama gerçekten ne kadar açık ve merkezi olmayan olup olmadığını henüz ispat edebilmiş değil.
“The Sandbox”, blok zincirindeki Metaverse oyunları arasında en büyük hype sahip proje. Geçen yıl Kasım ayında tüm zamanların en yüksek seviyesinde yedi milyar ABD dolarının üzerinde bir hacim ile birlikte değer kazandı. Sanal dünyadaki dijital arazi binlerce ila milyonlarca dolara satılmaktadır. Gucci, Adidas ve Snoop Dogg 200’den fazla ortak arasında yer alıyor. Mart 2022’den bu yana “The Sandbox” ilk kez açıkça erişilebilir oldu. Bu ne kadar eğlenceli? Ve iş modeli gerçekten ne kadar açık ve merkezi?
Geçen yıldan bu yana Metaverse’i çevreleyen büyük miktarda bir yutturmaca var. Facebook’un adı artık Meta. Microsoft, Nvidia, Epic Games – hepsi bir Metaverse oluşturmak istiyor, onlarca yıllık deneyime, binlerce çalışana, ellerinde trilyonlarca dolara sahipler. Bu büyük şirketlerin Metaverse’e geçiş yaptıkları için yatırımcıların çok mutlu olduğu bir gerçek.
Dikkatimizi çekti bu markaların Metaverse’e girişi ile birlikte fiyat üzerinde olumlu bir etkisi oldu. Hepimiz Metaverse’i diğer insanlarla tanışmak, konserlere gitmek, oyun oynamak ve çalışmak için sosyal deneyimler için sanal bir yer olarak görüyoruz. Çok önemli bir fark var: İnsanların gerçekten dijital ürünlere sahip olmalarını sağlamak istiyoruz. Örneğin “Roblox”u ele alalım, kendilerini bir meta veri deposu olarak da görürler. Orada inşa eden ve kreasyonlarını satan milyonlarca oyuncu var. Ancak VIP geçişleri olup olmamasına bağlı olarak gelirin yalnızca yüzde 30 veya 70’ini alıyorlar. Sandbox, yaratıcılarına yüzde 95 geri veriyor.
Eski şirketler bizim yolumuzdan gidemeyebilir. Tüm iş modellerini değiştirmek zorunda kalacaklardı. Bu, uçarken bir uçağın motorunu değiştirmeye benziyor. Tahminim: Bu şirketler Web 3.0’a ayak uydurmak için küçük site projeleri başlatacak. Tamamen denemek için çünkü gelişimi durduramazlar. Ama ellerine bir şey geçtiğinde çok geç olacak. NFT’leri ücretsiz olarak inşa edebiliyorsanız, yine de sanal arazinin anlamı nedir?
Yaratıcı olmak, oynamak için bile bir ülkeye ihtiyacınız yok. Küçük bir yaratıcı olarak, bir kılıç da yaratabilir ve satabilirsiniz. Arazi satın aldığınızda birkaç seçeneğiniz vardır: Kiralayabilirsiniz. Veya bunun üzerine kendi deneyimlerinizi inşa edebilirsiniz, sanal konserler, mini oyunlar. Yani topraksız insanlar daha büyük deneyimler inşa etmek için arazi kiralamak zorunda mı? Bu kulağa özellikle ademi merkeziyetçi gelmiyor.
Toprak sahipleriyle bir ekosistem inşa ediyoruz, bu doğru. Örneğin bir pop-up mağaza kurmak veya bir konser düzenlemek için arazilerini bir günlüğüne veya bir haftalığına başkalarına kiralayabilirler. Arazi sahipleri komisyon talep edebilir. Ve bir içerik oluşturucu daha sonra bunun üzerine bir konser için bir arena inşa eder, sanatçılara kitap yazar ve belki de bilet satan bir şirket bulur.
Kısaca Metaverse’de her şey ve her şey mümkün… Bu sebeple içerisinde yer alırken dikkat etmeniz gereken bunu bir kazanç haline getirmek mi istiyorsunuz? Ya da bu evrende yer alıp deneyimlerinizi artırmak mı istiyorsunuz… Sorunun cevabına göre elinizde binlerce seçenek var ve hepsi sizi bekliyor.